Artykuły, wiadomości

Pytanie do prawnika

Aktualności prawne

Biuletyn

  Wyszukaj słowa kluczowe w serwisie: w dziale:
<  |  powrót do listy  |  >
Anna Bruzda
Klucz do korzystnej sprzedaży mieszkania

W przypadku transakcji opiewających na kilkaset tysięcy złotych każdy detal może mieć znaczenie. Niewłaściwa wycena nieruchomości, nieatrakcyjne ogłoszenie czy nieumiejętnie wykonane zdjęcia mogą już na starcie zrazić potencjalnego klienta i sprawić, że sprzedaż mieszkania będzie ciągnąć się miesiącami, mimo że obecnie popyt na nieruchomości w Polsce jest wciąż na wysokim poziomie. Dlatego przygotowując się do sprzedaży lokalu, warto pamiętać o kilku zasadach.

 

Odpowiednia wycena nieruchomości

Dla osób kupujących mieszkanie jednym z najważniejszych aspektów, na które zwracają uwagę, jest cena. Jeśli będzie zbyt niska, wzbudzi podejrzenia. Zbyt wysoka natomiast sprawi, że wielu potencjalnych klientów może nie brać naszej oferty pod uwagę, a nawet jej nie zauważyć – spora część osób, poszukując mieszkania na portalach z ogłoszeniami, ustawia interesujący je przedział cenowy. Jeśli cena naszej nieruchomości będzie niższa albo wyższa od określonej kwoty, w ogóle nie wyświetli im się na ekranie. Aby ustalić odpowiednią stawkę, najłatwiej przejrzeć oferty porównywalnych mieszkań, w podobnej lokalizacji. Warto jednak zachować pewien dystans, pamiętając o tym, że nie wszystkie ceny zostały wyznaczone poprawnie. Dlatego dobrym pomysłem jest porównanie wyników z portali ogłoszeniowych z profesjonalnymi raportami podsumowującymi wartość mieszkań w danym okresie. Co ważne, część tego typu publikacji zawiera informacje o cenach transakcyjnych, a więc już po ewentualnych negocjacjach. Kwotę, którą chcemy uzyskać, warto nieco podnieść, dodając np. 10 proc. Dzięki temu pozostawimy sobie pole do negocjacji.

 

Przygotowanie mieszkania do sprzedaży

Aby mieszkanie było atrakcyjne dla kupującego, należy je odpowiednio przygotować. Pierwszy krok to gruntowne porządki. Usuwając nadmiar przedmiotów, sprawimy, że wnętrza będą wyglądały na bardziej przestronne. Specjaliści od home stagingu często radzą, by nie eksponować osobistych przedmiotów – nie każdego interesują nasze zdjęcia z wakacji, poza tym ważne, żeby kupujący mógł w naszym mieszkaniu wyobrazić sobie samego siebie, a nie kojarzył tego miejsca wyłącznie z dotychczasowymi właścicielami. Jeżeli wystój jest nietypowy, bardzo mocno związany z naszym stylem życia, warto zamienić niektóre elementy na bardziej neutralne. Kolejny ważny punkt na liście rzeczy do zrobienia to drobne naprawy. Jeśli coś nie działa, a naprawa nie kosztuje majątku, warto się tym zająć. W ten sposób unikniemy trudnych pytań w czasie prezentacji nieruchomości, a jednocześnie możemy podnieść wartość mieszkania.

 

Dobrze napisane ogłoszenie

Aktualnie najbardziej popularnym źródłem informacji bez wątpienia jest internet. Dlatego zamieszczenie wiadomości o sprzedaży mieszkania na portalu ogłoszeniowym lub w mediach społecznościowych wydaje się oczywiste. Z drugiej jednak strony duża liczba podobnych ofert publikowanych w internecie sprawia, że wyróżnienie się z tłumu nie jest takie łatwe. Jak przygotować atrakcyjne ogłoszenie? Przede wszystkim powinno ono zawierać wszystkie istotne informacje, takie jak lokalizacja, stan i wiek nieruchomości, technologia budowy, powierzchnia, liczba i rozkład pomieszczeń (dobrym pomysłem może być zamieszczenie rzutu mieszkania), a także cena. Nie zapomnijmy wspomnieć o zaletach mieszkania i dodatkowych benefitach, np. piwnicy albo garażu. Można również dodać krótki opis okolicy z informacją o drodze dojazdowej czy dostępności komunikacji miejskiej. Z punktu widzenia kupującego istotne będą jeszcze odpowiedzi na pytania, od kiedy mieszkanie jest dostępne oraz czy cenę można negocjować. Ogłoszenie powinno zawierać wszystkie ważne informacje, a jednocześnie musi być zwięzłe i konkretne. Najlepiej posługiwać się prostym językiem i stosować zasady poprawnej polszczyzny – rażące błędy ortograficzne i niedbała edycja tekstu nie świadczą najlepiej o sprzedającym.

Warto pamiętać, że mimo swojej popularności internet nie jest jedynym dostępnym źródłem informacji. Dlatego można rozważyć również opublikowanie ogłoszenia w lokalnej prasie czy choćby na tablicy z ogłoszeniami znajdującej się na terenie osiedla. Dobrym pomysłem może być także zamieszczenie na drzwiach czy w oknie mieszkania plakatu z informacją, że mieszkanie jest przeznaczone na sprzedaż i numerem telefonu do właściciela.

 

Atrakcyjne fotografie

Żyjemy w kulturze obrazkowej. Nic dziwnego zatem, że sam tekst bez materiałów graficznych nie jest atrakcyjny dla odbiorców. Dodatkowo zdjęcia dołączone do ogłoszenia pozwalają potencjalnym klientom wyobrazić sobie mieszkanie i podjąć decyzję, czy chcą je odwiedzić, by przekonać się, jak wygląda „na żywo”. Dlatego dobrze wykonane fotografie to ważny krok do sukcesu. Z drugiej jednak strony niedbałe zdjęcia mogą skutecznie zniechęcić odbiorców do kontaktu z właścicielem nieruchomości.

Przed wykonaniem fotografii należy zadbać o odpowiednie oświetlenie – najlepiej naturalne, a jeśli już musimy skorzystać z lamp, ich światło powinno mieć barwę jak najbardziej zbliżoną do światła słonecznego. Oglądając zdjęcia, klient będzie chciał dowiedzieć się, jak ogólnie prezentuje się wnętrze, dlatego starajmy się zmieścić w kadrze jak największą przestrzeń. Stawianie na detale nie ma większego sensu, zwłaszcza jeśli przedmioty, które znajdują się w mieszkaniu, nie podlegają sprzedaży.

Przed dołączeniem do ogłoszenia, fotografie można nieco poprawić w programie graficznym, np. rozjaśnić zbyt ciemne zdjęcia lub sprawić, że kolory będą lepiej oddawały rzeczywiste barwy. Nie warto jednak przesadzać z upiększaniem fotografii – ich celem jest ukazanie prawdziwego wyglądu mieszkania, a nie przyciągnięcie klienta, który po wizycie w lokalu odejdzie rozczarowany. Jeśli nie mamy wystarczającego sprzętu lub odpowiednich umiejętności, możemy skorzystać z pomocy profesjonalnego fotografa – wprawdzie taka usługa oznacza dodatkowy koszt, ale w dłuższej perspektywie może się opłacić.

 

Profesjonalna prezentacja nieruchomości

Ważne, by efektu, który osiągnęliśmy za pomocą zdjęć, nie zepsuć podczas prezentacji nieruchomości. W czasie wizyty potencjalnego klienta w mieszkaniu powinien panować porządek. Dobrze, jeśli spotkanie odbywa się w ciągu dnia, gdy światło słoneczne wpadające przez okna pozwala dostrzec walory nieruchomości. Zadbajmy także o ładny zapach. Bardzo ważny jest również spokój – na czas wizyty gości warto zorganizować opiekę dla dzieci, by nie przeszkadzały w prowadzeniu rozmowy.

Pokazujmy atuty nieruchomości, a jednocześnie na wszystkie pytania gości odpowiadajmy spokojnie i zgodnie z prawdą – nie starajmy się za wszelką cenę ukrywać wad mieszkania. Choć jest to trudne, starajmy się zachować pewien dystans – musimy liczyć się z tym, że miejsce, które dla nas ma wartość sentymentalną, w kimś innym może nie budzić tak ciepłych uczuć jak w nas.

 

Poszukiwany doświadczony ekspert

Jeśli czujemy, że spełnienie wszystkich tych punktów nas przerasta, choćby ze względu na zbyt małą ilość wolnego czasu, jakim dysponujemy, możemy skorzystać z pomocy pośrednika nieruchomości. Wybierając odpowiedniego eksperta, powinniśmy jednak zwrócić uwagę na kilka kwestii. Ponieważ od kilku lat pośrednikiem nieruchomości może zostać praktycznie każdy, zawód ten wykonują zarówno specjaliści z ogromną wiedzą i doświadczeniem, jak i osoby, którym brakuje kompetencji. Jak przekonać się, w której grupie jest człowiek, któremu chcemy powierzyć sprzedaż naszego mieszkania? Po pierwsze warto sprawdzić, czy jego nazwisko widnieje w Centralnym Rejestrze Pośredników i Zarządców Nieruchomości Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. Jeśli tak, oznacza to, że ta osoba posiada Licencję Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami, przyznawaną przez PFRN, co podnosi jej wiarygodność. Warto również upewnić się, czy agent posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. W ten sposób zabezpieczymy się na wypadek, gdybyśmy ponieśli szkodę spowodowaną błędem pośrednika. Pomocne jest także zapoznanie się z opiniami jego poprzednich klientów.
 

Źródło: Dwutygodnik.KRN.pl,   2020.01.27

wersja do druku

poleć znajomemu
do góry strony
<  |  powrót do listy  |  >
regulaminy   |   dla pośrednika   |   cennik   |   linki   |   polityka prywatności   |   serwisy partnerskie - polecamy   |   praca w KRN.pl   |   projekty domów   |   mapa serwisu   |   kontakt z KRN.pl

2003-2024 © KRN media Sp. z o.o.

Reklama w Internecie | Pozycjonowanie stron