Artykuły, wiadomości

Pytanie do prawnika

Aktualności prawne

Biuletyn

  Wyszukaj słowa kluczowe w serwisie: w dziale:
<  |  powrót do listy  |  >
Klaudia Leszczyńska
Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży w czasach pandemii?

85 proc. pośredników deklaruje, że mieszkania po Home Stagingu sprzedają się nawet 3 razy szybciej, a 88 proc. nieruchomości sprzedaje się za cenę ofertową lub wyższą (Tu sprawdzisz więcej statystyk).

 

Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży

W jaki sposób w takim razie przygotować mieszkanie do sprzedaży, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty? Czy są trendy, które trzeba uwzględnić? Po pierwsze, kluczowe jest uświadomienie sobie, że Home Staging to nie jest projektowanie. Mieszkania nie powinno się przygotowywać według własnych upodobań, ale w ten sposób, by maksymalnie trafiało w gusta grupy docelowej, do której celujemy. Nawet jeśli te gusta są zupełnie inne od naszych.
Pokuszę się o stwierdzenie, że identyfikacja grupy docelowej i jej upodobań to jedno z najważniejszych zadań Home Stagera. Jeśli zostanie źle określona, to mieszkanie, mimo że na pierwszy rzut oka ładne, może czekać miesiącami na swoich nowych właścicieli. Okolica i otoczenie wskazują na to, jacy ludzie najbardziej są zainteresowani daną lokalizacją. Sposób w jaki żyją może nas nakierować na ich upodobania, szczególnie jeśli chodzi o nowych mieszkańców, którzy z jakiegoś konkretnego powodu zdecydowali się na dane miejsce. Również układ funkcjonalny mieszkania jest nam w stanie podpowiedzieć, czy mieszkanie będzie np. odpowiednie dla rodziny z dziećmi, dla singla, młodego małżeństwa, czy dla starszego pokolenia.

Niebagatelne znaczenie ma też sam budynek i jego stan – ciężko stworzyć nowoczesne mieszkanie w bardzo wysokim standardzie w mieszkaniu z wielkiej płyty. To znaczy, stworzyć można, ale nie będzie się w stanie zarobić na nim tyle, ile na takim samy mieszkaniu w bardziej adekwatnym dla niego otoczeniu. Bo żadne mieszkanie nie jest pozbawione kontekstu – lokalizacji, otoczenia, najbliższego sąsiedztwa.

Podczas Home Stagingu mieszkania na sprzedaż należy oczywiście zachować wszystkie podstawowe zasady tego zabiegu, czyli np. depersonalizację czy odgracenie przestrzeni. Kluczowe jest też zaaranżowanie mieszkania tak, by wydobyć z niego wszystkie jego zalety i podkreślić najistotniejsze walory.

 

 

Jak mówi Barb Schwarz, twórczyni Home Stagingu, kupujący widzi tylko, to co zostanie mi pokazane. 95 proc. osób nie będzie w stanie wyobrazić sobie potencjału nieruchomości oglądając pustą lub zagraconą przestrzeń. Z tego faktu świetnie korzysta np. Ikea, która nie pokazuje po prostu swoich produktów, ale osadza je w konkretnej aranżacji tworząc określony klimat, kojarzący się klientom z ich sposobem życia. Ich klienci wchodząc tam często mają poczucie, że jest to właśnie ich wymarzone wnętrze i najchętniej przenieśliby całą aranżację do swojego mieszkania. I dokładnie takie samo zadanie ma Home Staging przy sprzedaży mieszkania. Tak zachwycić klienta, by chciał od razu w nim zamieszkać.

 

Popandemiczne trendy w Home Stagingu

I w tym momencie możemy przejść dopiero do trendów. Kiedy mamy już gotową „bazę” – dobrze określoną grupę docelową z uwzględnieniem kontekstu okolicy.

Pandemia sprawiła, że obecnie bardzo duże znaczenie mają balkony i wszelkiego rodzaju dodatkowe przestrzenie zewnętrzne – ogródki czy nawet dziedzińce osiedlowe. Dlatego warto już na etapie ogłoszenia podkreślać istnienie tych miejsc. Druga kwestia to aranżacja balkonów – kiedyś często pomijana, dziś nierzadko rośnie do najistotniejszej cechy mieszkania. Może o tym świadczyć choćby jedna z historii moich kursantek, która w związku z minimalnym budżetem jaki miała do dyspozycji na Home Staging, postanowiła postawić wszystko na jedną kartę i zaaranżować wyłącznie balkon, czyniąc z niego tym samym główny atut mieszkania. Efekt? Dzięki inwestycji rzędu 300 zł mieszkanie zarobiło 15 tys. zł więcej ponad oczekiwania i sprzedało się w 2 dni. Ta historia pokazuje jak bardzo zakorzeniona jest w nas tzw. pamięć pandemiczna. Fakt, że spędzaliśmy w zamknięciu tyle czasu i że taka sytuacja jest możliwa, sprawia że ludzie o wiele bardziej doceniają zewnętrzne przestrzenie przynależne do mieszkania i są też skłonni więcej zapłacić za takie mieszkanie.

 

Drugim trendem, który wyłonił się w trakcie pandemii jest domowe biuro. Kiedyś praktycznie bez znaczenia, dziś konieczność oczekiwana przez klientów szukających mieszkania. Nie musi być ono od razu w formie osobnego pokoju, ale warto zaaranżować dodatkowe miejsce, które będzie służyło do pracy. Biurko w salonie czy sypialni, czy choćby dodatkowy rozkładany blat do pracy.

A skoro już mowa o pracy w domu, to muszę od razu wspomnieć o trzecim głównym trendzie pandemicznym – podziale przestrzeni. Nawet mobilne podziały zrobione za pomocą specjalnych separatorów, zasłonek czy regałów, sprawiają że domownicy mają swoją choćby najmniejszą przestrzeń. Każdy z nas potrzebuje chwili prywatności i wyciszenia, dlatego obecnie takie ruchome podziały przestrzeni cieszą się coraz większą popularnością. W kontekście sprzedaży mieszkania warto też pokazać już na etapie ogłoszenia możliwość podziału mieszkania np. na większą ilość pokojów przygotowując układ funkcjonalny możliwy do zrealizowania w danym mieszkaniu. Dzięki temu poszerzymy grupę docelową bez ponoszenia dużych kosztów na zmiany w układzie mieszkania i dotrzemy do osób, które bardziej niż sam metraż przykładają uwagę do ilości odrębnych pomieszczeń w mieszkaniu. Mała, ale osobna sypialnia; garderoba z biurkiem czy mały pokoik dla dziecka – a więc dodatkowe, choćby mniejsze metrażowo pomieszczenia są bardzo ważne.

 

Podsumowując – oto 3 najważniejsze trendy w Home Stagingu, które wyłoniły się w tym roku właśnie w związku z pandemią: podkreślenie przestrzeni zewnętrznej, wydzielenie miejsca do pracy oraz szukanie możliwości podziału pomieszczeń.

 

To tylko 3 trendy, które uważam za najistotniejsze, ale w moim Trendbooku znajduje się ich aż 24. Opisałam w nim 9 trendów, które mają realny wpływ na decyzje klientów kupujących mieszkanie i które powstały w wyniku pandemii. Do tego 15 najistotniejszych trendów z mediów społecznościowych: Instagrama i Pinteresta, a także informacje które z trendów warto stosować i w jakich sytuacjach. W Trendbooku omówiłam także kolory roku 2021 ze wskazaniem w jakich sytuacjach warto je stosować, a w jakich postawić na jednak bardziej neutralne kolory we wnętrzu.
 

Jeśli chcesz wiedzieć, więcej o całym procesie Home Stagingu to sprawdź również moje artykuły o tym, dlaczego mieszkania się nie sprzedają oraz 10 kroków skutecznego Home Stagingu.

 

Zapraszam również do pobrania darmowego fragmentu mojego e-booka, w którym krok po kroku opisałam jak samemu można zrobić Home Staging.


 
Klaudia Leszczyńska - Home Stagerka, z wykształcenia finansistka, a poza tym inwestorka w nieruchomości.
Autorka biznesowego kursu dla Home Stagerów, kursu Home Staging 2.0 oraz trzech e-booków o Home Stagingu. Reprezentuje w Polsce międzynarodowe stowarzyszenie dla Home Stagerów IAHSP Europe. Zdobywczyni nagrody Trifecta w światowym konkursie Best of Home Staging 2021 - we wszystkich 3 kategoriach: Industry Leadership, Client Care Excellence oraz Staging Excellence.
Zdobywczyni tytułu Home Stager roku 2021 w konkursie Stowarzyszenia Mieszkanicznik. 
 
 
Źródło: KRN.pl 09-06-2014,   2021.10.25

wersja do druku

poleć znajomemu
do góry strony
<  |  powrót do listy  |  >
regulaminy   |   dla pośrednika   |   cennik   |   linki   |   polityka prywatności   |   serwisy partnerskie - polecamy   |   praca w KRN.pl   |   projekty domów   |   mapa serwisu   |   kontakt z KRN.pl

2003-2021 © KRN media Sp. z o.o.

Reklama w Internecie | Pozycjonowanie stron