Artykuły, wiadomości

Pytanie do prawnika

Aktualności prawne

Biuletyn

  Wyszukaj słowa kluczowe w serwisie: w dziale:
<  |  powrót do listy  |  >
Aleksandra Maśnica, PRIME TIME PR
Dla Polaka lokalizacja ważniejsza od ceny

Z badania Grupy ING „Finansowy Barometr ING. Jak Polacy kupują mieszkania i domy?” (styczeń 2018) wynika, że jesteśmy jedynym spośród przebadanych państw, w którym wybór określonej lokalizacji mieszkania jest ważniejszy od jego ceny.

Najważniejsza jest okolica

Zakup mieszkania to czas poszukiwań, kluczowych decyzji, a bardzo często również kompromisów. Eksperci wskazują, że częściej wybieramy lokum, kierując się jego lokalizacją aniżeli ceną. Jesteśmy skłonni zapłacić więcej, gdy inwestycja usytuowana jest  w idealnej dla nas dzielnicy. Dla porównania, w pozostałych badanych europejskich krajach, pierwszorzędnym kryterium wyboru była cena. Okolicę, w jakiej znajduje się mieszkanie, wskazało zaledwie 23 proc. respondentów. („Finansowy Barometr ING. Jak Polacy kupują mieszkania i domy”).

Najważniejszym kryterium jest lokalizacja

Polacy zwracają uwagę na bliskość strategicznych punktów, takich jak praca, szkoła czy przedszkole. Liczy się dogodny dojazd do centrum, zarówno własnym samochodem, jak i komunikacją miejską. Ważna jest też bliskość supermarketów, restauracji czy placówek medycznych – zauważa Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR. Mając to wszystko pod ręką, oszczędzamy na dojazdach nie tylko pieniądze, ale i czas, który możemy spędzić z bliskimi – dodaje.

Poza rozbudowaną infrastrukturą coraz więcej osób docenia bliskość terenów zielonych, skwerów, parków czy lasów. Wiele badań medycznych wykazało pozytywny wpływ zieleni zarówno na zdrowie psychiczne, jak i fizyczne człowieka. Po ciężkim dniu pracy ludzie pragną zrelaksować się, uciekając tym samym od miejskiego zgiełku. Sąsiedztwo drzew i połaci zieleni to najlepszy sposób na ucieczkę od tego rodzaju niedogodności.

Obecnie wiele osób prowadzi aktywny tryb życia, dlatego w pobliżu inwestycji pożądane jest sąsiedztwo nie tylko obszarów zielonych, ale i miejsc zachęcających i umożliwiających rekreację. Ścieżki rowerowe czy alejki parkowe to doskonałe miejsca, aby pobiegać, pojeździć na rowerze bądź wybrać się z czworonogiem na spacer - komentuje Anna Gumowska. Często koszt zakupu danego mieszkania schodzi na drugi plan, jeżeli w grę wchodzi atrakcyjna, a do tego zielona okolica – dodaje.

Cena nie bez znaczenia

O ile cena mieszkania nie jest pierwszym kryterium, to nadal znajduje się w czołówce zestawienia. Jak wskazuje ING, zwraca na nią uwagę 36 proc. ankietowanych Polaków. To i tak znacznie mniej osób niż w innych badanych krajach europejskich, gdzie zakres cenowy jest decydującym kryterium dla 45 proc. respondentów.

Ceny mieszkań zależą od miasta, dzielnicy, metrażu oraz liczby pokoi.

To, ile zapłacimy za konkretne lokum, uzależnione jest od miasta, dzielnicy, metrażu mieszkania oraz liczby pokoi. W ciągu tego roku ceny nowych mieszkań poszły w górę nawet o kilkanaście procent niemal we wszystkich dużych miastach Polski. Nie inaczej jest w Krakowie, gdzie jak wskazują wyniki raportu ronin24.pl (na podstawie danych portalu KRN.pl), w ciągu 12 miesięcy średnie ceny lokali wzrosły aż o 6 proc. Najdrożej jest oczywiście w okolicach Starego Miasta. Mniej kosztowną i bardzo dobrze skomunikowaną dzielnicą Krakowa jest Krowodrza. Najtańsze mieszkania znajdują się m.in. w Nowej Hucie, Swoszowicach czy dzielnicy Bieżanów-Prokocim.

Oferta mieszkań na rynku krakowskim jest na tyle urozmaicona, że każdy znajdzie coś dostosowanego do własnych potrzeb oraz możliwości finansowych. Z uwagi na ogromną liczbę studentów, zakup mieszkania na wynajem jest w tym mieście wyjątkowo opłacalny – mówi Ewa Foltańska-Dubiel, prezes Grupy Deweloperskiej Geo.

Poszukiwany metraż

Jak podaje ING, zaraz po lokalizacji i cenie mieszkania zwracamy uwagę na wielkość lokalu oraz liczbę pokoi. Tak wskazało odpowiednio 25 i 23 proc. respondentów. W tym przypadku zgadzamy się z pozostałymi Europejczykami, biorącymi udział w badaniu. Jednak pomimo poprawy sytuacji materialnej, wciąż wybieramy niewielkie mieszkania, choć nie są to już kawalerki.

Najchętniej kupowane są mieszkania 2-pokojowe o metrażu ok.45 mkw.

Jak wskazuje prezes Grupy Deweloperskiej Geo, klienci najchętniej kupują lokale 2-pokojowe o metrażu ok. 45 mkw. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się mieszkania 4-pokojowe o powierzchni przekraczającej 75 mkw. Takie metraże nabywają najczęściej rodziny z dziećmi.

Wybór mniejszych metraży jest determinowany głównie ich niższą ceną oraz niższymi nakładami finansowymi potrzebnymi do wykończenia mieszkania. Poza tym taki lokal łatwiej później sprzedać lub przeznaczyć na wynajem – zwraca uwagę Ewa Foltańska-Dubiel.

Pachnie nowością

Ważnym kryterium jest także rodzaj budynku. Jak pokazuje badanie TNS Polska na temat preferencji mieszkaniowych, 55 proc. ankietowanych nawet nie rozważa zakupu mieszkania z drugiej ręki. Na korzyść rynku pierwotnego przemawia zwłaszcza nowe budownictwo, z którym wiąże się nie tylko sama estetyka budynku, ale też liczne udogodnienia i dodatkowe środki bezpieczeństwa.

Chętniej wybieramy lokale z rynku pierwotnego.

Nowe inwestycje buduje się z dobrych jakościowo materiałów, okna i drzwi są dużo szczelniejsze niż w starym budownictwie. Korzystniejszy jest też układ pomieszczeń, za sprawą którego wnętrza wydają się większe. Standardem w nowych budynkach stały się windy, garaże podziemne, komórki lokatorskie czy balkony. Deweloperzy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, wyposażają inwestycje w monitoring oraz całodobową ochronę, a w mieszkaniach montują wideodomofony, rolety czy drzwi antywłamaniowe.

Powodzeniem cieszą się osiedla z ciekawie zaprojektowanymi elementami małej architektury, które sprawiają, że teren wokół inwestycji zyskuje na atrakcyjności, podnosząc jej wartość – mówi  Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR. Coraz więcej deweloperów projektuje na terenach osiedli, zewnętrzne siłownie, miejsca na grilla czy kluby sąsiedzkie, zachęcając tym samym do spędzania czasu poza domem oraz nawiązywania relacji z innymi mieszkańcami – dodaje.

Aleksandra Maśnica
PRIME TIME PR
plus logo
 

Źródło: KRN.pl,   2019.12.04

wersja do druku

poleć znajomemu
do góry strony
<  |  powrót do listy  |  >
regulaminy   |   dla pośrednika   |   cennik   |   linki   |   polityka prywatności   |   serwisy partnerskie - polecamy   |   praca w KRN.pl   |   projekty domów   |   mapa serwisu   |   kontakt z KRN.pl

2003-2024 © KRN media Sp. z o.o.

Reklama w Internecie | Pozycjonowanie stron